Samenvatten, onderstrepen of herlezen?

Vorige week las ik een interview met de titel Blokken zonder brokken met Tim Surma en Paul Kirsncher over studietechnieken. Mijn aandacht werd getrokken door de foto met fluorescerende stiften. O ja, zo werd dat vroeger verteld toen ik eindexamen deed en ging studeren. Door belangrijke passages te accentueren en/of te onderstrepen was je goed bezig om de stof te leren. Maar bij Studywatchers waar ik werk wordt deze techniek niet geadviseerd. Waarom eigenlijk niet?

Een argument kan zijn dat het bij Studywatchers gaat om leerlingen die in het VO moeten leren en meestal leren vanuit boeken van de school. Maar stel dat het boek beschikbaar is in pdf. Waarom dan niet belangrijke zaken onderstrepen of accentueren? Is dit nu een goede studietechniek?

Wat is goed leren?

Leren is dat je lesstof goed onthoud en het op een later tijdstip weer kan gebruiken. De lesstof moet eigenlijk een soort van parate kennis worden. Als je nu leert waar New York ligt, wat de eigenschappen van benzeen zijn of wie Multatuli is, dan moet je dat volgende maand, over een half jaar of over 2 jaar eigenlijk nog steeds weten.

Hoe doe je dat?

Je moet continu met de stof bezig blijven en hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden. Hierdoor zie je verbanden en kan je makkelijker dingen blijven onthouden. Natuurlijk hoort stampen er ook bij, anders leer je geen topo, woordjes of molecuulformules. Niet de avond voor de toets, maar verspreid over een langere periode. Verder moet je oefenen, vragen en opgaven maken, jezelf vragen stellen etc. Het begint al bij de uitleg in de les. Na elke les moet je de lesstof nalezen en je aantekeningen uitwerken. Als er een toets is gepland, ga je een leerplan maken.

Leerplan voor de toets

  1. Globaal de leerstof bekijken. Waar gaat het over? Waar zijn mijn aantekeningen en opgaven / vragen die ik heb gemaakt? Is er nog iets wat ik echt niet begrijp?
  2. Hoe ga ik leren? Talen, zaakvakken, exacte vakken kan je op verschillende manieren leren. . Samenvatting, filmpjes bekijken, flashcards, oefenen op computer, opgaven maken uit paragraaf, D-toets of oefentoets maken. Waar let mijn docent op? (spelling, eenheden, berekeningen, uitleg, aanpak …)
  3. Planning maken voor minimaal 5 dagen. Hierbij aangeven wat je gaat leren en hoe je het gaat aanpakken. Opgaven uitzoeken die je gaat oefenen, filmpjes opzoeken, flascards maken etc.

Leerstijl

Bij het bepalen hoe je de lesstof gaat leren hou je rekening met je leerstijl. Wil je visuele herhaling, helpt een samenvatting of mindmap maken, wil je samen met iemand leren of bewegend leren. Er is genoeg mogelijk. De manier van leren is niet belangrijk, maar het resultaat.

Genoeg geleerd?

Als iemand aan je vraagt waar gaat de toets over, dan kan je dit vertellen.Je weet de hoofdlijnen, je weet een groot aantal kleine feitjes en je kan het geleerde toepassen. Je hebt inzicht in de stof. Je kan antwoord geven op wie, wat, waarom en wanneer vragen. Vergeet niet om woordjes op te schrijven of opgaven te oefenen. Bedenkt wat voor soort vragen je docent gaat stellen. Veel Succes!