Ga schaken, dan word je slimmer

“Met schaken train je logisch denken, analyseren, beslissingen nemen, plannen maken”. 

De Stichting Schoolschaak wil binnen 5 jaar schaaklessen aanbieden op 80% van de Rotterdamse basisscholen. Het lijkt me een mooi plan en ik geloof ook wel dat schaken helpt om logisch na te denken en plannen te maken. Maar is er nog ruimte in het lesprogramma? Er moet al zoveel en er wordt zo makkelijk gezegd dat de scholen weer iets nieuws moeten aanbieden.

Schaken is niet een sport die je in 3 lessen leert. In 3 lessen leer je de basis. Je moet blijven oefenen om de competenties die bij schaken horen onder de knie te krijgen. Een schaakpartij duurt al gauw een uur. Waar haal je de tijd vandaan? Is schaken dan zoveel beter als een keer extra oefenen met begrijpend lezen of rekenen? Of om andere verplichte lessen die je moet geven, nog wat meer uit te diepen. Hoe blijven kinderen met ADHD zo lang stil zitten als hier al moeite mee hebben met gewone lessen? Is schaken geschikt voor leerlingen van alle niveaus (VMBO – VWO)?

Maandag 25 september 2017 stond er een heel item over schaakles in het basisonderwijs in de Volkskrant. Schaken maakt kinderen intelligenter. Dus moet iedere school maar schaakles aanbieden. Het schijnt dat er internationaal al veel meer schaakles wordt gegeven op basisscholen. Nederland kan niet achterblijven.

Ik heb er mijn twijfels over schaakles in het basisonderwijs. Met schaken leer je goede vaardigheden, maar het moet wel goed worden aangeboden en passen binnen het lesprogramma. Er zijn tal van andere vakken die je ook op een basisschool kunt aanbieden.

Je kan niet alles als leerkracht … helaas.