Alhambra aan de Maas

In het voorjaar 2018 heb ik gesolliciteerd als IB-er rekenen bij het Avicenna College in Rotterdam. Een islamitische school die eerst hele slechte beoordelingen had, maar het steeds beter gaat doen. De school zat op verschillende locaties in de stad, in ouderwets aandoende gebouwen. Ik ga niet alle ins en outs vertellen van het gesprek maar ik was niet de kandidaat die ze zochten. In het gesprek ging het ook over de verhuizing van de school in mei en het mooie ontwerp van de school.

Recentelijk kwam ik op FB een bericht tegen van Schooldomein over het nieuwe gebouw van het Avicenna College: Alhambra aan de Maas. Het zag er schitterend uit. Met een mooi verhaal achter het ontwerp. Ik vind dit prachtig. Een oud gebouw opknappen, de historie behouden en het met een visie inrichten.

Alhambra aan de Maas

Het Avicenna College heeft als bijnaam Alhambra aan de Maas gekregen. Alhambra is een 13e eeuws fort in Granada uit de lijst van het cultureel erfgoed van Unesco. Je vindt er sporen uit de Islamitische en de Christelijke wereld, het is een soort Moors paleid. Soms ook stijlen uit beide werelden in één object.. Ik kende het fort niet maar deze omschrijving geeft wel aan waar het nieuwe schoolgebouw voor staat. 

Van origine is het een katholieke school uit de jaren 50. De structuur van de school is behouden; een rondgang rond de patio, de excentrische entree en de locatie van de algemene ruimten aan de buitenzijde van het gebouw. De structuur kon effectief en functioneel herontworpen worden met lokalen, een debatruimte met tribunetrap, een gebedsruimte voor jongens en meisjes met een zogenaamde wassingsruimte. Daarnaast hebben we een extra gymlokaal toegevoegd. Het is een typisch Nederlands gebouw maar door de nieuwe inrichting heeft het ook Nieuwislamitische invloeden gekregen”.

“Onze entreepartij springt eruit met een glanzende vloer met marmeruitstraling en een kroonluchter. Onder de balie zie je de skyline van Rotterdam.” De combinatie van Rotterdamse nuchterheid en symboliek is op meer plekken zichtbaar. In het midden van de aula loopt een blauwe band die de Maas symboliseert met boven de hoofden afbeeldingen van steden, zoals Istanboel, Rabat, Tunis, Cairo, Pakistan, Islamabad, Tristar en natuurlijk Rotterdam”.

Dit zie je ook terug op de foto’s. Ik vind het prachtig. Complimenten voor het ontwerp en de uitvoering.

Nieuw gebouw, nieuwe mogelijkheden

Een nieuw schoolgebouw is ook een kans om je onderwijs anders in te richten en na te denken hoe je je leerlingen nog beter voorbereid op de 21e eeuw. Hoe maak je je leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces, hoe leer je ze leren en omgaan met problemen. Ontdekkend leren, wat doe je daaraan? Wil je cijfers blijven geven of ga je vaardigheden beoordelen? Zo zijn er tal van vragen te stellen en ook te beantwoorden. Een nieuwe gebouw biedt een mooie kans voor andere onderwijskundige ontwikkelingen.

Ik weet niet in hoeverre het Avicenna College deze kans heeft gegrepen. Dat is lastig uit dit interview te halen. Hiervoor moet je echt met een leidinggevende van het Avicenna College gaan praten.

GSG Leo Vroman in Gouda

Uit eigen ervaring weet ik wel dat het GSG LeoVroman uit Gouda deze kans wel heeft gegrepen. De school kreeg de mogelijkheid om een nieuw schoolgebouw te bouwen en heeft dit aangegrepen om te gaan werken met domeinen. In de 2 andere (historische) gebouwen waarin de school zit is dit concept ook doorgevoerd.

Door te werken met domeinen krijgen de leerlingen minder klassikaal les, maar worden uren in het domein gebruikt voor zelfstandig werken of extra individuele instructie. De leerkracht heeft minder instructietijd en moet zorgen voor voldoende werk. Dit kan werk zijn waaraan de leerling zelfstandig moet werken, maar ook samenwerkingsopdrachten. Ook wordt er veel digitaal gewerkt.

Lesplanners spelen ook een belangrijke rol zodat leerlingen kunnen zien welke lesstof wanneer wordt uitgelegd. Langzaam wordt er door diverse pilots op school ook het eigenaarschap bij de leerlingen vergroot.

Het vergde een denkomslag bij leerkrachten, leerlingen, en hun ouders maar het is gelukt. Er staat een mooie school met een (voor hen) nieuw onderwijsconcept. En heel belangrijk in onderwijsland: het slagingspercentage heeft er niet onder geleden! In een volgende blog ga ik verder in op het onderwijsconcept van het GSG Leo Vroman College.